Prerana Kala Manch is going to perform Ganga Ho Yaa Gaangi in Benaras Convention(http://www.pvchr.net/2014/07/banaras-convention-for-comprehensive_25.html) on 9 August, 2014.
GANGA HO YAA GAANGI
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A Multi-Media Stage Presentation on Rivers and
Women
Synopsis
Gaangi
a village girl members comes to the ghats of Varanasi to have a holy dip in the
river so as to fulfill a promise made by her late mother. She and the entire
family watch the Arati and the cultural programmes in honour of mother Ganga.
But in the cover of the dark night Gaangi was assaulted by a group of
unidentified men. All the more the police harass the already broken family.
Gaangi dies in a hospital. Meanwhile a sadhu challenges the male community and
points to the various ways by which the men of the patriarchal society ill
treats the holy river and women forgetting their fundamental duty of protection
of natural resources and women. With the
arrival of Gangi’s dead body form the hospital, the entire situation becomes
full of pathos and in that most melancholic atmosphere the sadhuji provokes
people to stop polluting river Ganga and to take proactive steps to give
dignity to women who are still around us asking for dignity and freedom.
The Objective of the Play Gangaa Ho Yaa Gaangee:
Kashi, one of the oldest living cities of the
world is situated on the bank of renowned and holy river Ganga. Rivers have
been the basis for the culture and civilization of any country. Ganga is the
heartline of India. Ganga and other rivers are highly polluted because of the
human selfishness and the selfish attitude towards river as a commercial thing
to be exploited. This is very very true of Kashi too. The people of Kashi and
the administration need to change their attitude towards river.
While the rivers are being exploited, atrocities
against women are increasing day by day all over North India , esp. in areas
where patriarchal and feudal system is deeply rooted. Molestation, rape and
gang rape have become too common. The situation is os bad that we are getting
saturated with so much of media reports that we are losing our sensitivity
towards these tragic events,
Male dominant society is using water and woman
for his selfish and vested interest. The evil consequences of this patriarchal
and exploitative mindset and behavior towards women and rivers force us to
initiate a new movement for the dignity of women and natural resources. . The
campaign challenges men to change their attitudes and behavioral pattern. It also
challenges the women to speak up boldly and take initiative to come forward to
break this system.
Cast: Mukesh Vishwakarma, Dr. Roli Dikshit, Ganesh Gautam, Ajit
Gaurav, Amit Yadav, Vivekanand Brahmachari, Anurag Maurya, Sridhar Sharma,
Akbar Ali and Jeetendra Paul Sabar
Story Concept : - Fr. Anand Mathew IMS Music: Pradeep Deepak and Sucharita Das Gupta Voice: Mangla Vishwakarma and Pradeep Deepak
Script, Lyrics and Direction:
- Motilal Gupta
Duration : 51 minutes
गंगा हो या गांगी
नारी और नदी की रक्षा के लिए एक विशेष हिंदी नाट्य प्रस्तुति
अवधि: 50
मिनट
सम्पूर्ण विश्व की सभ्यतायें और संस्कृतियाँ नदियों के किनारे ही विकसित हुई है|
गंगा भारत देश की जीवन रेखा कही जाती है| स्वार्थी मानव ने गंगा और अन्य नदियों का दोहन और शोषण किया है|
उसी तरह नारी जिसे समाज की आधी आबादी कहते हैं, उस नारी को स्वार्थी पुरुष अपने हवस का शिकार बनाता आ रहा है|
नदी और नारी, या नीर और नारी के प्रति पुरुष प्रधान समाज के शोषणकारी रवैया और सोच के खिलाफ एक आन्दोलन है गंगा हो या गांगी|
कथासार:
काशी में गंगा स्नान हेतु एक साधारण परिवार गंगा किनारे, घाट पर एक शाम को पहुँच जाता है| उन्हें अगले दिन भोर में गंगा स्नान करना है| वे बड़ी ख़ुशी से गंगा आरती में भाग लेते हैं और स्वयं भी गंगा की स्तुति गाते हैं| रात के अँधेरे में उस परिवार की एक किशोरी के साथ कुछ अनजान लोग दुष्कर्म करते हैं| उसे लेकर पीड़ित परिवार अस्पताल जाते हैं| जिन्हें समाज के रक्षक का काम करना चाहिए वे भी उन पीड़ितों की मदद करने के बदले उन्हें तंग करते हैं| लेकिन एक साधू उन लोगों को पुरुष प्रधान समाज के स्वार्थ और गन्दी राजनीति समझने केलिए उन्हें चुनौती देते हैं | नारी की महिमा और नदी की रक्षा करने की उस चुनौती को वे स्वीकार करते हैं|
अत्यंत मनोरंजन, नृत्य संगीत और आकर्षक दृश्यों से भरपूर नाटक जो दर्शक के मन में समाज के लिए कुछ करने को मजबूर करता है|
कथा परिकल्पना: फादर आनंद
नाट्य आलेख एवं निर्देशन: मोतीलाल गुप्ता प्रस्तुति: प्रेरणा कला मंच, वाराणसी
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